Wnioskowanie o zapewnienie dostępności
Dostępność architektoniczna
i informacyjno-komunikacyjna
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Kto może złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej
i informacyjno-komunikacyjnej
Wniosek o zapewnienie dostępności może złożyć osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy. Po wykazaniu interesu faktycznego,
a więc wskazaniu realnej potrzeby skorzystania z usług urzędu – ma prawo wystąpić do urzędu z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Wzór wniosku
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej powinien zawierać: (wzór wniosku)
- dane kontaktowe wnioskodawcy;
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Złożenie wniosku
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej można:
- wypełnić i wysłać na adres: Okręgowy Urząd Miar w Bydgoszczy, ul. Królowej Jadwigi 25, 85-231 Bydgoszcz
- przynieść wniosek do okienka podawczego w godzinach otwarcia urzędu
- wysłać drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej: oum.bydgoszcz@poczta.gum.gov.pl
- wysłać drogą elektroniczną poprzez System Świteź (https://switez.gum.gov.pl/).
Termin realizacji
Bez zbędnej zwłoki – nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności, nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku
o zapewnienie dostępności, to urząd niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę
o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku urząd musi zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.
Tryb odwoławczy
Gdy Urząd nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:
- w sposób i w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy) albo
- w sposób i w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym) albo
- z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności,
klient ma prawo do złożenia skargi na brak dostępności do Prezesa Zarządu PFRON.
Termin na wniesienie skargi to 30 dni – w pierwszym i w drugim przypadku liczony od upłynięcia terminów, natomiast w trzecim przypadku termin ten liczony jest od dnia otrzymania zawiadomienia.
Dostępność cyfrowa
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 roku dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Kto może złożyć wniosek z żądaniem zapewnienia dostępności
Każda osoba w zakresie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych Urzędu lub ich elementów może:
- poinformować o braku dostępności,
- złożyć wniosek o zapewnienie dostępności,
- złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.
Wzór wniosku
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy;
- wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego, które mają być dostępne cyfrowo,
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Złożenie wniosku
Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej można:
- wypełnić i wysłać na adres: Okręgowy Urząd Miar w Bydgoszczy, ul. Królowej Jadwigi 25, 85-231 Bydgoszcz
- przynieść wniosek do okienka podawczego w godzinach otwarcia urzędu
- wysłać drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej: oum.bydgoszcz@poczta.gum.gov.pl
- wysłać drogą elektroniczną poprzez System Świteź (https://switez.gum.gov.pl/).
Termin realizacji
Bez zbędnej zwłoki – nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności, nie jest możliwe w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności, to podmiot publiczny niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku urząd musi zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.
Tryb odwoławczy
Gdy Urząd nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:
- w sposób i w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy) albo
- w sposób i w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym) albo
- z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu
klient ma prawo do złożenia skargi na brak dostępności do Urzędu.
Termin na wniesienie skargi to 30 dni – w pierwszym i w drugim przypadku liczony od upłynięcia terminów, natomiast w trzecim przypadku termin ten liczony jest od dnia otrzymania zawiadomienia.
Pozostałe uprawnienia zgodne z ustawą o dostępności z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie zapewniania dostępności
Klient w zakresie dostępności urzędu może:
1. poinformować o braku dostępności,
2. wnioskować o dostępność usług świadczonych przez instytucję.
Informowanie o braku dostępności
Kto może poinformować o braku dostępności
Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej wymienionej w ustawie.
Wzór złożenia informacji o braku dostępności: (treść i forma są dowolne) - wzór wniosku
Osoba zainteresowana może złożyć informację zwierającą następujące elementy:
- dane kontaktowe zgłaszającego
- wskazanie tego, co jest niedostępne (jaka jest bariera)
- preferowany sposób zapewnienia dostępności
- sposób kontaktu
Złożenie informacji o braku dostępności
Wniosek z informacją o braku dostępności można:
- wypełnić i wysłać na adres: Okręgowy Urząd Miar w Bydgoszczy, ul. Królowej Jadwigi 25, 85-231 Bydgoszcz
- przynieść wniosek do okienka podawczego w godzinach otwarcia urzędu
- wysłać drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej: oum.bydgoszcz@poczta.gum.gov.pl
- wysłać drogą elektroniczną poprzez System Świteź (https://switez.gum.gov.pl/).
Wnioskowanie o dostępność usług świadczonych przez instytucję
Kto może wnioskować o dostępność usług świadczonych przez instytucję
Każda osoba może wnioskować o zapewnienie wsparcia osobie/om ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez podmiot publiczny.
Wzór wniosku
Osoba zainteresowana może złożyć wniosek w dowolnej formie. Wniosek musi zawierać następujące elementy:
- dane kontaktowe zgłaszającego
- co trzeba udostępnić
- preferowany sposób zapewnienia dostępności
- sposób kontaktu
Złożenie wniosku
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej można:
- wypełnić i wysłać na adres: Okręgowy Urząd Miar w Bydgoszczy, ul. Królowej Jadwigi 25, 85-231 Bydgoszcz
- przynieść wniosek do okienka podawczego w godzinach otwarcia urzędu
- wysłać drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej: oum.bydgoszcz@poczta.gum.gov.pl
- wysłać drogą elektroniczną poprzez System Świteź (https://switez.gum.gov.pl/).
Pliki do pobrania
- Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej (pdf, 134.03 KB)30.10.2023 10:00
- Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej (pdf, 111.09 KB)30.10.2023 10:00
- Skarga na brak dostępności (pdf, 141.29 KB)30.10.2023 10:00
- Informacja o braku dostępności (pdf, 52.51 KB)30.10.2023 10:00